KLIK DI SINI

Followers

Wednesday, July 7, 2010

KHASIAT MENGKUDU

gambar ini diambil drp google image
Nama Spesies: Morinda Citrifolia

Pokok mengkudu adalah sejenis tanaman liar yang mudah ditemui di dataran rendah. Banyak di tanam di kampung2 sebai tanaman herba. Bahagian pucuk pokok ini selalunya dibuat ulam samada dimakan mentah atau direbus. Pucuknya juga sedap dimasak lemak cili api. Antara khasiat mengkudu ini ialah:

DAUN

* Selalunya digunakan oleh kaum wanita yang baru melahirkan anak digunakan bagi tujuan bertungku untuk membuang angin dan mengempiskan perut.
Caranya ialah dengan melayurkan daunnya di atas api dan ditekap kpd dada serta perut ataupun membalut daun mengkudu pada tungku panas dengan menggunakan kain batik didemah di atas perut, sekeliling pinggang, betis serta tapak kaki. Selain itu daunnya juga boleh direbus dan dijadikan air mandian bagi menghilangkan demam panas.

BUAH

* Dikisar  atau ditumbuk lumat lalu diminum. Tujuannya adalah untuk membersihkan dan melancarkan darah bagi wanita, mengawal kencing manis atau melicinkan kulit.

AKAR DAN BATANG

*Dicuci dan digiling halus serta ditampalkan pada tempat luka, lalu dibalut. Air rebusannya baik untuk menghilangkan sakit sendi apabila diminum.

*Untuk menghilangkan tekanan darah tinggi - ambil perahan air buah mengkudu yang masak dicampurkan dengan madu lebah. Minum sebelum sarapan setiap pagi. InsyaAllah....


SUMBER: MAJALAH HERBA & PERUBATAN - JILID 1 (2003)




2 comments:

  1. ....pernah makan kerabu pucuk mengkudu...sedap..

    ReplyDelete
  2. Jus mengkudu kalau perah air limau sikit dan letak sedikit gula....eeemmmm....sedap!

    ReplyDelete